Від звичайного учня до креативного мислителя
Практично кожна людина рано чи пізно зіштовхується із ситуацією,в якій немає однозначного «правильного» чи «неправильного» розв’язку. Але рішення необхідно ухвалювати і діяти. Саме тоді – знаємо ми про те чи ні – на допомогу приходить креативне мислення. Краще, звісно, знати і вміти цілеспрямовано застосовувати цю потужну здатність, закладену в нас природою. Адже ситуації, що вимагають від нас нестандартного підходу,трапляються все частіше. Недарма експерти Світового економічного форуму в Давосі включили креативне мислення у топ-5 компетенцій найближчого десятиліття.
Креативність – це здатність особистості до конструктивного, нестандартного мислення і поведінки. Як навчитися долати стереотипи? Як навчитися виходити за межі зони комфорту? Подолання стереотипів і вихід за межі – лише один з аспектів креативності, інші не менш важливі вміння – експериментувати і змішувати, формувати нові паттерни, оперувати складністю.
А,саме, як розвивати та підтримувати креативність,допоможуть вам деякі вправи:
1.Вправа «На що схоже?»
Учням пропонується розглянути фото під мікроскопом(наприклад банана,кавові зерна,помідор,цукор і.т.д).Завдання учнів: сказати на що схоже?Кожна дитина відповідає по іншому,бо мислить креативно,інколи вони здогадуються що це. Лише після відповіді учнів показуємо фото що це насправді.
2.Усім відома гра “The Marshmallow Challenge”
У вашому розпорядженні є 18 хв 20 паличок спагеті,1 м скотча,1 м мотузочки,одна зефірка(для молодших учнів можна дати, ще пластилін,більше спагеті та зифірок). Питання: як можна креативно і з користю дані предмети використовувати? Все вірно – влаштувати “The Marshmallow Challenge” Завдання просте: за 18 хвилин команди повинні побудувати найвищу вежу з 20 паличок спагеті, 1 м скотча, 1 м мотузочки і однієї зефірінкі. Зефір повинен бути на верхівці!
The Marshmallow Challenge – кумедний і водночас повчальний командний тест-змагання, під час якого команди освоюють уроки співпраці, інновацій та творчості. Даний тест допомагає командам порівняти результати робіт і їх продуктивність. У кого найгірший результат? Чому? У кого найкращий результат? Чому? Що підвищує результативність команд? Що «вбиває» її?
3.Техніка «Skamper»
S – Substitute (замінити)
С – Combine (комбінувати)
A – Adapt (адаптувати)
M – Modify/Magnify (модифікувати)
P – Put to other uses (застосувати для чогось іншого, в іншій галузі)
E – Eliminate (усунути або звести до мінімуму)
R – Rearrange (переставити, перевернути, змінити порядок)
Пропоную декілька вправ по техніці:
«Лікувати зуби не дуже приємна процедура»(безліч різних можна придумати речень). Потрібно кожній команді написати 10 варіантів, як зробити цей процес радісним. Варіанти дітей (Стоматолог в костюмі клоуна, під відкритим небом, отримувати приз, вирушаючи до стоматолога пройти квест кімнату).Діти дуже креативні напишуть значно більше 10.
Вправа «Креативність без бар’єрів»
Завдання:Назвати нестандартні способи використання. Можна дати дітям будь-які слова (ложка, молоток, спортивний костюм, книжка, скрепка і.т.д). Коли задаєш дітям запитання: Чи можна з’їсти спортивний костюм? Всі в один голос кричать ні, а якщо мислити креативно то можна(костюм у вигляді пісочного печива). Так само і ложку можна використовувати (як дзеркало.муз.інструмент, компрес, закладка в книжці, лінійка і.т.д)
Вправа «Що об’єднує?». Пропонуємо дітям будь-які пари слів(телефон-автомобіль, кава-дівчина). Учням потрібно написати що їх об’єднує (наприклад телефон і автомобіль:система управління, кнопки, скло, персональні, причини аварії і.т.д)
4. Друдл (droodles).
Цікавий винахід американського автора-гумориста Роджера Прайса і креативного продюсера Леонарда Стерна. Назва droodle є комбінацією трьох слів “doodle” (каракулі), “drawing” (малюнок) і “riddle” (загадка). Навіть сама назва винаходу цілком відображає креативне мислення своїх авторів.Суть винаходу полягає в тому, що вам пропонується описати картинку, яка має множинні значення. Картинка Друдла є чимось на зразок каракулей і схожа на те, що зазвичай школяр малює машинально на папері під час уроку. (в інтернеті є готові різні друдли).Ваше завдання лише роздати дітям друдли, а діти креативлять хто найбільше намалює різних малюнків.
Отже, будь-яка людина незалежно від віку, може розвивати в собі креативне мислення. Сформувати уміння дивитися на ситуацію під новим кутом. Легко і швидко змінити ідею, яка сама того бажає.
Рекомендую переглянути відео: «Кен Робинсон-Новый взгляд на систему образования», «Tom Wujec: Том Вуйец Построишь башню-создашь команду» а також PDF «Застосування Scamper- методу генерації нових ідей».